AutoMapa na PC, monitor 10 cali, klawiatura numeryczna z podłączonym odbiornikiem GPS, niewidoczna na fotce mysz (na palec) - obok dźwigni zmiany biegów. Okablowanie stałe zasłonięte. Tak wygląda zamontowana w samochodzie moja nawigacja. W niniejszym artykule również cenne wskazówki, jak skonfigurować nawigację jako "system ostrzegania".
Zdjęcie przedstawia moje wnuczki (wtedy po 21 m-cy) na wycieczce do Kudowy (fotka obok wiaduktu koło Polanicy).
Metoda nawigowania
Powiadomienia - wszystkie fotoradary, kontrole radarowe, suszarki, wysepki, niebezpieczne miejsca, czarne punkty, dziury, korki, punkty migracji zwierząt, leśne parkingi i jeszcze parę innych. Liczba POI na dziś - 247 271.
Obsługa podczas jazdy - klawiatura numeryczna: przypisana głośność, zmiana skali (miasto, poza miastem, poglądowa). Przypisanych jest jeszcze parę innych funkcji, ale są niewykorzystywane. Obsługa na postoju myszą.
Odbiornik GPS dodatkowo zapisuje ślady we własnej pamięci (wybór już od co 1s). Zapis prędkości, położenia, wysokości npm. Trasy można zapisać w pliku, można prześledzić przy użyciu programu "GPS Photo Tagger".
Od trzech lat przejeżdżam ponad 40 tyś. km rocznie (turystycznie). Z automapą drugi sezon. Jestem żeglarzem więc AM jest dla mnie pomocą nawigacyjną - nie "autopilotem".
Proponuję, aby użytkownicy podzielili się opiniami na temat nawigowania, ale naprawdę doświadczeniami z nawigowania - nie testami na sucho (z mojego doświadczenia takie testy niewiele wnoszą). Myśle o informacjach typowo nawigacyjnych pod kątem użytkownika, a nie zmianiach programowych. Dla mnie takie zmiany mają dokonywać programiści AM. Zresztą moje uwagi (adaptacja klawiatury numerycznej) zostały załatwione błyskawicznie.
Moja AutoMapa - oczekiwania
Tak ustawić AutoMapę, aby zapewniła bezproblemowe doprowadzenie do celu oraz przyczyniła się do bezpieczniejszej i bezmandatowej jazdy poprzez system wcześniejszego ostrzegania.
Moją AM ustawiłem tak, że jest czuła na wszystkie niezaplanowane zmiany trasy i ma w odpowiednim momencie przeliczać nową (bez korekt manualnych). Mogę sobie pozwolić na takie manewry (duży monitor, w skali poglądowej zbliżenie 4,1 km). Takie ustawienia, to olbrzymi plus przy niespodziewanych blokadach dróg (niezablokowane odcinki punktami POI, wypadek, korek itp.).
Ostrzeganie
Ustawienia należy dobrze przetestować. Z mojego doświadczenia wiem, że komunikaty głosowe muszą być krótkie i jednoznaczne (zachodzi obawa nałożenia na drugi komunikat np. bardzo ważny - niewyedytowany). Przykładem jest zasypywanie tras wysepkami. Uważam je jako bardzo ważne ostrzeganie (zakaz wyprzedzania). Początkowo zbyt licznie nagromadzone nie dopuszczały innych komunikatów. Usunąłem sporą ich część (zostawiając pierwszą i ostatnią), dźwięk ustawiłem na bip i od pół roku nie mam już zakłóceń.
Moje komunikaty dźwiękowe wspomaga wskazanie POI do czasu minięcia. Mam czas na przegląd zasygnalizowanego punktu POI, w szczególności na ustawiane radary i suszarki (ostrzeganie 800m przed).
Oceniając produkt
Spełnił moje oczekiwania, nawet żona już nie nazywa AM moją kolejną „zabawką” i sama obserwuje (najczęściej prędkość). W tym roku tylko dwa mandaty i to po ostrzeżeniach (moja wina).
Wkurzające są naniesione serie wysepek (wcześniej opisałem), niebezpieczne miejsca, które nie są niebezpiecznie (wiele wykasowałem). Punkty POI tworzone są przez użytkowników, więc jest jak jest.
Ważna uwaga do nowej wersji AM6
W ustawieniach AM6 POI przedstawiane są w formie drzewa. Nie ma jasnego przeglądu, które mają ostrzegać, trzeba rozwijać każdą gałąź. Jest to dla mnie duże utrudnienie. Ale to moje zdanie.
Podsumowanie
Przedstawiłem opis w bardzo wielkim skrócie. Poniżej parę śladów tras jak sobie radziła AM z przeciwnościami. Należy kilknąć obrazek, aby powiększyć.
Ominięcie budowy ronda, skierowała na stację i przez osiedle domków wróciłem na planowaną trasę.
Brak znaku zakaz skrętu w lewo, zaliczyłem dwa okrążenia, dodałem POI:
http://www.miplo.eu/point.php?p=Pbxn662B
Ominięcie korka w Łysomicach
Jakiego konkretnie modelu używasz monitora i PC?