Brak głosów

Napisz komentarz

10-calowa nawigacja żeglarza (aktualizacja 29-XI)

29.11.2009, 19:56: marek.l

AutoMapa na PC, monitor 10 cali, klawiatura numeryczna z podłączonym odbiornikiem GPS, niewidoczna na fotce mysz (na palec) - obok dźwigni zmiany biegów. Okablowanie stałe zasłonięte. Tak wygląda zamontowana w samochodzie moja nawigacja. W niniejszym artykule również cenne wskazówki, jak skonfigurować nawigację jako "system ostrzegania".

Zdjęcie przedstawia moje wnuczki (wtedy po 21 m-cy) na wycieczce do Kudowy (fotka obok wiaduktu koło Polanicy).

Metoda nawigowania

Powiadomienia - wszystkie fotoradary, kontrole radarowe, suszarki, wysepki, niebezpieczne miejsca, czarne punkty, dziury, korki, punkty migracji zwierząt, leśne parkingi i jeszcze parę innych. Liczba POI na dziś - 247 271.

Obsługa podczas jazdy - klawiatura numeryczna: przypisana głośność, zmiana skali (miasto, poza miastem, poglądowa). Przypisanych jest jeszcze parę innych funkcji, ale są niewykorzystywane. Obsługa na postoju myszą.

Odbiornik GPS dodatkowo zapisuje ślady we własnej pamięci (wybór już od co 1s). Zapis prędkości, położenia, wysokości npm. Trasy można zapisać w pliku, można prześledzić przy użyciu programu "GPS Photo Tagger".

Od trzech lat przejeżdżam ponad 40 tyś. km rocznie (turystycznie). Z automapą drugi sezon. Jestem żeglarzem więc AM jest dla mnie pomocą nawigacyjną - nie "autopilotem".

Proponuję, aby użytkownicy podzielili się opiniami na temat nawigowania, ale naprawdę doświadczeniami z nawigowania - nie testami na sucho (z mojego doświadczenia takie testy niewiele wnoszą). Myśle o informacjach typowo nawigacyjnych pod kątem użytkownika, a nie zmianiach programowych. Dla mnie takie zmiany mają dokonywać programiści AM. Zresztą moje uwagi (adaptacja klawiatury numerycznej) zostały załatwione błyskawicznie.

Moja AutoMapa - oczekiwania

Tak ustawić AutoMapę, aby zapewniła bezproblemowe doprowadzenie do celu oraz przyczyniła się do bezpieczniejszej i bezmandatowej jazdy poprzez system wcześniejszego ostrzegania.

Moją AM ustawiłem tak, że jest czuła na wszystkie niezaplanowane zmiany trasy i ma w odpowiednim momencie przeliczać nową (bez korekt manualnych). Mogę sobie pozwolić na takie manewry (duży monitor, w skali poglądowej zbliżenie 4,1 km). Takie ustawienia, to olbrzymi plus przy niespodziewanych blokadach dróg (niezablokowane odcinki punktami POI, wypadek, korek itp.).

Ostrzeganie

Ustawienia należy dobrze przetestować. Z mojego doświadczenia wiem, że komunikaty głosowe muszą być krótkie i jednoznaczne (zachodzi obawa nałożenia na drugi komunikat np. bardzo ważny - niewyedytowany). Przykładem jest zasypywanie tras wysepkami. Uważam je jako bardzo ważne ostrzeganie (zakaz wyprzedzania). Początkowo zbyt licznie nagromadzone nie dopuszczały innych komunikatów. Usunąłem sporą ich część (zostawiając pierwszą i ostatnią), dźwięk ustawiłem na bip i od pół roku nie mam już zakłóceń.

Moje komunikaty dźwiękowe wspomaga wskazanie POI do czasu minięcia. Mam czas na przegląd zasygnalizowanego punktu POI, w szczególności na ustawiane radary i suszarki (ostrzeganie 800m przed).

Oceniając produkt

Spełnił moje oczekiwania, nawet żona już nie nazywa AM moją kolejną „zabawką” i sama obserwuje (najczęściej prędkość). W tym roku tylko dwa mandaty i to po ostrzeżeniach (moja wina).

Wkurzające są naniesione serie wysepek (wcześniej opisałem), niebezpieczne miejsca, które nie są niebezpiecznie (wiele wykasowałem). Punkty POI tworzone są przez użytkowników, więc jest jak jest.

Ważna uwaga do nowej wersji AM6

W ustawieniach AM6 POI przedstawiane są w formie drzewa. Nie ma jasnego przeglądu, które mają ostrzegać, trzeba rozwijać każdą gałąź. Jest to dla mnie duże utrudnienie. Ale to moje zdanie.

 Podsumowanie

Przedstawiłem opis w bardzo wielkim skrócie. Poniżej parę śladów tras jak sobie radziła AM z przeciwnościami. Należy kilknąć obrazek, aby powiększyć.

Ominięcie budowy ronda, skierowała na stację i przez osiedle domków wróciłem na planowaną trasę.

Brak znaku zakaz skrętu w lewo, zaliczyłem dwa okrążenia, dodałem POI:
http://www.miplo.eu/point.php?p=Pbxn662B

Ominięcie korka w Łysomicach

8527 wyświetleń Moja nawigacja GPS

 

9 komentarz(y/e)

  • ~Rafał (95.50.65.#), dnia 29.11.2009, 17:56

    Jakiego konkretnie modelu używasz monitora i PC?

  • marek.l 018356, dnia 29.11.2009, 18:31

    toshiba satellite L-40 prcesor 1,86 GHz, ram 2G
    zainstalowane dwa systemy XP i mandriva
    dla XP trzy partycje: systemowa, danych i dla automapy

    monitor to telewizor cyfrowy 10 (naziemna cyfrowa) z wejściem monitorowymi (15 pinowe)
    firma nawet nie wiem jaka
    ważne wejście monitorowe
    wybrałem telewizor, gdyż ma pełnić rolę monitora i telewizora na wodzie

    pierwszy (na fotce) słabo odbierał naziemną cyfrową
    kupiłem drugi (14) i będzie na łódce
    (nawigacja i telewizja)
    sprawdzony również w samochodzie z AM
    przy 14 to jeszcze lepszy pogląd na trasę
    minusem jest ciężka adaptacja do wnętrza
    jeśli jeszcze jakieś pytanie
    to bardzo proszę z przyjemnością odpowiem

    jeszcze tylko dodam moją opinię n/t urządzeń z małymi ekranami i słabymi procesorami
    nawigując z małym ekranikiem, słabym procesorem, to niewykorzystywanie możliwości AM minimum w 50%

  • ~Iras (188.122.20.#), dnia 22.01.2010, 21:40

    Najlepiej to sobie kupić projektor i wyświetlać na szybę.Bezpiecznej Jazdy Życzę

  • wal 076278, dnia 22.01.2010, 23:29

    Cytat: "Przykładem jest zasypywanie tras wysepkami. Uważam je jako bardzo ważne ostrzeganie (zakaz wyprzedzania). Początkowo zbyt licznie nagromadzone nie dopuszczały innych komunikatów."
    Innych komunikatów nie dopuszczała Twoja konfiguracja AM.
    Cytat: "Moje komunikaty dźwiękowe wspomaga wskazanie POI do czasu minięcia."
    Jak jest włączona ta funkcja to nie pojawi Ci się inny komunikat, ostrzeżenie do czasu minięcia.
    Jak byś stracił dwie felgi na wysepce tak jak ja /noc, deszcz, ktoś ściął wcześniej słupek/ a może coś więcej, to sądzę, że chciał byś widzieć każdą!

  • wal 076278, dnia 22.01.2010, 23:42

    I jeszcze jedno - cytat: "jeszcze tylko dodam moją opinię n/t urządzeń z małymi ekranami i słabymi procesorami
    nawigując z małym ekranikiem, słabym procesorem, to niewykorzystywanie możliwości AM minimum w 50%"
    Zgadzam się w stu procentach z tą tezę, tylko jest mały problem, nawigację z AM widziałem w samochodzie, którego wartość była niższa niż Twój sprzęt do nawigacji /Maluch/.

  • marek.l 018356, dnia 23.01.2010, 01:37

    artykuł pisałem z myślą wymiany doświadczeń
    dużo upłynęło czasu aż coś wyskrobałeś
    Cytat: "Moje komunikaty dźwiękowe wspomaga wskazanie POI do czasu minięcia."
    oznacza, że tam gdzie komunikat głosowy jest zbędny, POI jest pokazywanie do czasu minięcia
    cytuję: "Jak jest włączona ta funkcja to nie pojawi Ci się inny komunikat"
    po paru dniach użytkowania AM to zauważyłem
    mi pokazuje (bez dźwiękowego): leśne parkingi, bary przydrożne, suszarki migrację zwierząt itp.

    jeśli naprawdę myślisz, że z wysepkami było ok
    to zbędna dalsza pisanina na ten temat
    odnośnie felg to prawda jest taka
    jeździsz, straty muszą być
    ciesz się,że nie słupek
    a cóż mają powiedzieć jeżdżący bez AM

    mój koszt sprzętu do nawigacji to:
    koszt AM, odbiornika GPS, telewizora cyfrowego z funkcją monitora i parę drobnych dodatków
    laptopa na wyjazdach używam od dość dawna, więc nie był dodatkiem do AM
    to AM jest kolejnym oprogramowaniem

    podsumowując
    odbiornik GPS- 120
    telewizor funkcją monitora- 300 (można podobnych rozmiarów dotykowy ale to 1500)
    telewizor i tak miałem kupić,
    mysz, kabelki, itp. 50-100
    razem około 500 zł
    bez licencji AM
    czy to tak wielki koszt?
    cytuję: "nawigację z AM widziałem w samochodzie, którego wartość była niższa niż Twój sprzęt do nawigacji /Maluch/."
    ja widziałem jeżdżące samochody tańsze od kosztu licencji AM Eu

    z wiekiem pewnie też będziesz powiększał ekran
    ciekawe jakie Ty poniosłeś koszty na sprzęt
    ile razy wymieniłeś na lepszy
    i ile razy jeszcze wymienisz
    popatrz pod tym kątem
    ale to już Twój problem

  • ~ (89.75.133.#), dnia 23.01.2010, 15:23

    Dużo opłynęło bo go dzisiaj przeczytałem i dlatego "wyskrobałem", bo pojawił się komentarz niejakiego Iras i zaciekawiło mnie czego dotyczy. Odnośnie felg to jeśli mam narzędzie w postaci AM, które pozwoli mi uniknąć tego typu strat to go używam. Ciebie interesują leśne parkingi mnie bezpieczeństwo. Chciałeś wymieniać się doświadczeniami a prawie nic nie napisałeś jak skonfigurowałeś program. Każdy program komputerowy a takim jest AM należy obowiązkowo skonfigurować. Am ma mnóstwo opcji ,wielu uważa to za wadę, a ja przeciwnie, to świadczy o klasie programu. Inną sprawą jest intuicyjność ustawień. Pokazywani trasy bez podania szczegółowej konfiguracji programu, mija się z celem. Jakie doświadczenia chciałeś wymieniać?
    Co do sprzętu to od czterech lat korzystam z tego samego kiedyś topowego w swojej klasie a dziś archaicznego MDA II. Tak masz rację to mój problem ale nie tylko mój lecz wielu. O twoim sprzęcie pisałem bez zazdrości tylko chciałem Ci uświadomić, że zalety takiego sprzętu jakim dysponujesz są oczywiste tylko wielu na taki nie stać.

    wal 075287, dnia dziś o 15:24

    Zostałem wylogowany podczas edycji.

    Ostatnio zmodyfikowany 23.01.2010, 21:53 przez
  • marek.l 018356, dnia 23.01.2010, 17:34

    ok
    opisze jak konfigurowałem AM
    i jak teraz to wygląda
    może komuś przydadzą się te informacje
    może zmienisz zdanie o moich priorytetach

  • mariano.w 000237, dnia 02.02.2011, 00:19

    Bardzo by mi się przydała bezpieczna i wyczerująca a zarazem logiczna konfiguracja AM. Jestem w trasie każdego dnia po ok 200 km. Nie mam dokładnie czasu na testowanie AM. Używam Autotrafic, ale czasami i tak jadę po swojemu. O co mi chodzi?
    Ustawienia POI wyświetlanie jak i ostrzeganie i inne ustawienia.
    Z góry serdeczne dzięki.
    Ps. jak można to na mariano.w@wp.pl

    Z poważaniem - mariano.w

Zaloguj się