Renowacja felg w naszym kraju cieszy się coraz większą popularnością. Jednak czy usługa usłudze jest równa? Najczęściej słyszy się o piaskowaniu alufelg, ewentualnie o szkiełkowaniu obręczy wykonanych z tego tworzywa. Okazuje się, że takie metody nie dają gwarancja najlepszych efektów końcowych. Rozwiązaniem gwarantującym najlepsze rezultaty jest fabryczna renowacja felg aluminiowych, w których wykorzystywane są metody producenta. Czym się to wyróżnia?
Chemiczne usuwanie powłoki lakierniczej
W odróżnieniu od klasycznych metod renowacji felg, w technologii producenta nie używa się piaskowania lub szkiełkowania. Stary lakier usuwany jest chemicznie, dzięki czemu nie istnieje ryzyko zarysowania zewnętrznej powierzchni metalu. Nawet najlepiej wykonane piaskowanie alufelg może przyczynić się do powstania głębokim rys, zaś usunięcie głębokich wżerów staje się praktycznie niemożliwe. Z tego powodu jedynym słusznym rozwiązaniem jest chemiczne usuwanie powłoki lakierniczej, która nie narusza struktury obręczy.
Kalibracja pieca lakierniczego
Z pozoru wydaje się to być oczywiste - niewłaściwa kalibracja pieca lakierniczego spowoduje różne barwy i odcienie na wygrzewanych felgach. Ostatecznie im wyższa temperatura, tym kolory wychodzą ciemniejsze. Praktyka pokazuje, że nie wszyscy oferują standardowe procedury w tym zakresie. Przyczyna może tkwić w niewłaściwej kalibracji pieca lakierniczego lub wynikać z korzystania chińskiego sprzętu o wątpliwej jakości. Fabryczna renowacja felg wymusza na firmie, by korzystać wyłącznie z prawidłowo skalibrowanych urządzeń o najwyższej jakości.
Kilkanaście etapów renowacji felg
Fabryczna renowacja felg obejmuje również znacznie więcej procesów, niż w usługach świadczonych standardowo. W sumie można wyodrębnić 13 obowiązkowych etapów:
1. Mycie i czyszczenie felg
2. Mierzenie geometrii
3. Prostowania felgi (o ile to konieczne)
4. Chemiczne usuwanie lakieru
5. Trawienie i pasywacja
6. Naprawa felgi napawanie
7. Aplikacja podkładu lakierniczego
8. Wygrzewanie w piecu lakierniczym
9. Nałożenie koloru
10. Wygrzewanie w piecu lakierniczym
11. Diamentowe tłoczenie frontów CNC
12. Nałożenie lakieru zabezpieczającego
13. Wygrzewanie w piecu lakierniczym
Co to jest trawienie i pasywacja?
Kwestia osobną pozostaje wyjaśnienie, czym tak naprawdę jest trawienie i pasywacja. Są to procesy, dzięki którym istnieje możliwość usunięcia wszelkich śladów korozji oraz utleniania, powstałych na felgach stalowych i aluminiowych. Dodatkowo pasywacja zapewnia odporność tworzywa na procesy utleniania, co jest szczególnie ważne w kontekście dalszej eksploatacji, a przede wszystkim - żywotności.